We kregen informatie over projecten m.b.t. ICT in teacher education. Er zal met scholen gewerkt worden in thematische groepen volgens de bottum up methode. Er kan gewerkt worden aan bijvoorbeeld de onderwerpen webbased resources, games, assessments m.b.t. ICT, digital storytelling. In de laatste presentatie van een universiteitsmedewerkster werd verteld dat in teacher education wordt gewerkt aan basis ICT vaardigheden, didactisch ICT vaardigheden en leerstrategiëen (hoogste niveau).
Dinsdagochtend bezoek Royal institute of technology met informatie over het LIKA project
LIKA - a unique collaboration for ICT in teacher education. LIKA aims at introducing digital literacy and competence in courses to strengthen actuality, relevance and quality in teacher education on a long-term basis. ICT should be an integrated and natural part in the profession of teaching.
Samenwerking tussen Royal Institute of Technology (KTH), Swedish School of Sport and Health Sciences (GIH), Royal College of Music in Stockholm (KMH), Stockholm university (SU)
Enkele praktische voorbeelden die we te horen/zien kregen hadden betrekking op:
- Gebruik digitale video in gymnastieklessen
- Gebruik van zelf gemaakte of bestaande digitale foto’s en het digibord in rekenlessen (geometrie)
- Gebruik discussiefora onder studenten bij Zweeds als tweede of derde taal.
- Huiswerkbegeleiding door studenten aan leerlingen via MSN (hiervan zagen we in Uppsala ook een mooi voorbeeld).
Dinsdagmiddag bezoek Rösjöskolan
De school Rösjöskolan staat in één van de buitenwijken van Stockholm en heeft 530 leerlingen. Ruim 40% van de leerlingen is van niet-Zweedse afkomst. In de omgeving van de school is veel groen en ruimte. Opmerkelijk is dat slechts heel weinig scholen in Zweden een digibord hebben, dit hadden we niet verwacht. Deze school heeft veel geïnvesteerd in ICT voorzieningen. Er is in elk lokaal een ActivBoard aanwezig. De school heeft 3 laptopkarren met elk 12 laptops en een koffer met 16 digitale camera's.
Dinsdagavond bezoek Icebar Stockholm
Woensdag studiedag Samen Deskundiger
Zie http://zweedsegehaktballetjes.blogspot.com/2009/05/dag-3-over-de-inhoud-van-de-studiedag.html
We doen inmiddels 2 jaar mee aan het project Samen deskundiger met pabo’s en in gesprekken met verschillende reisgenoten deze week kwam naar voren dat we dit project graag op de 1 of andere manier zouden willen continueren!
Donderdagmorgen bezoek Uppsala University - The Information and Technology Centre
Er werd onder andere een presentatie gegeven over het project Mathcoach. Dit project is deels vergelijkbaar met het project waarover dinsdagochtend werd gesproken. Studenten van diverse universiteiten treden via MSN op als rekencoach voor leerlingen. Deze vorm van huiswerkbegeleiding staat los van de scholen en leerkrachten en is “vervangend” voor ouders. Voor dit project is een speciale website in de lucht met ook een Nederlands sprekende coach. We zien wel mogelijkheden voor deze vorm van online begeleiding, bijvoorbeeld bij het begeleiden van studenten door (student)begeleiders bij de BKK (Basis Kennis en Kunde) toetsen of het begeleiden van kinderen door studenten.
Donderdagmiddag bezoek basisschool Uppsala
Op deze school zitten zeer veel kinderen die niet in Zweden zijn geboren (ik geloof 90%). We werden als welkom door de kinderen toegezongen:
Uppsala welkomslied from Don Zuiderman on Vimeo.
Vervolgens mochten in een klas kijken waar de kinderen les kregen m.b.v. het Smartboard. Er zijn niet veel scholen met digiborden en de leraren waren er overduidelijk zeer blij mee. Daarna werden we door leerlingen rondgeleid in de school.
En verder..
Goede sfeer en erg veel gelachen! Dit blogbericht is al veel te lang, maar anders had ik zeker nog geschreven over de etentjes, de boottocht, de cafe's, het shoppen met Elleke, de gesprekken met verschillende mensen, de mooie stad en omgeving enz. enz. Kortom een geslaagde studiereis die voor herhaling vatbaar is!
Voor meer informatie, presentaties, filmpjes en foto’s verwijs ik naar:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten