dinsdag 29 september 2009

Video Interactie Begeleiding op School

Dit schooljaar vervolg ik de cursus VIB-S (Video Interactie Begeleiding op School). Aan deze cursus nemen 7 docenten van Iselinge deel onder leiding van een VIB-er van IJsselgroep. De begeleiding richt zich op interactie, klassenmanagement en didactiek. Uitgangspunt is de kracht van de gecoachte. Rondom de film zijn privacyregels van toepassing.

Dit schooljaar zal ik met 3 studenten een traject doorlopen. Een traject bestaat meestal uit een intakegesprek om de leervraag goed helder te krijgen en minimaal 3 opnames in de klas en 3 nagesprekken met de videobeelden.

Inmiddels ben ik met 1 student een traject begonnen. Het intakegesprek heeft plaatsgevonden en is ook opgenomen. Tijdens het intakegesprek hebben we de leervraag van de student vastgesteld en verhelderd. We hebben afspraken gemaakt voor de eerste opname in de klas en het eerste nagesprek.

Technisch gezien is het niet ingewikkeld. Ik heb het intakegesprek gefilmd met een JVC videocamera op een statief. Het MOD bestand heb ik omgezet naar MPG (40 minuten 3 GB) en vervolgens heb ik het in MovieMaker geknipt tot 4 fragmenten van ongeveer 2 minuten. Uiteindelijk heb ik er een WMV bestand van gemaakt van 8 minuten (64 MB). Dit filmpje bespreken we in de supervisiebijeenkomst met de betrokken docenten en de VIB-er.

Ik heb nog plaats voor 2 studenten van Iselinge om een traject op te starten. Wanneer je gebruik wilt maken van dit aanbod, waarbij we een win/win situatie creƫren, kun je contact met mij opnemen.

1 opmerking:

  1. Een kans die je niet kan laten schieten!

    Zelf heb ik afgelopen stageperiode gebruik gemaakt van het aanbod begeleid te worden door middel van video interactie.

    Je beleeft het voor de klas staan echt even anders als je jezelf op camerabeelden weerziet. Door middel van de gesprekken die je hierover voert en de gerichte kijkopdrachten zie je hoe je jezelf kan verbeteren als leerkracht.

    Lizette bedankt en voor anderen, meld je aan, het kost weinig tijd en levert je veel op!

    Groeten Wendy
    (4e jaars student Iselinge Hogeschool)

    BeantwoordenVerwijderen