Op de weblog van mijn collega Eric Besselink staat achtergrondinformatie met betrekking tot deze pilot:
De centrale vraagstelling luidt:
"Kan het gerealiseerde niveau van afstudeerwerkstukken van laatstejaars pabostudenten worden verhoogd en studievertraging voorkomen, door tijdens het afstudeertraject kennisgroepen te ontwikkelen die met elkaar communiceren via hun weblog?"
De volgende hypothesen worden getoetst:
- 1A. De motivatie van studenten die door middel van een weblog sociaal verbonden zijn met een zelf samengestelde kennisgroep is groter dan die van de studenten die dat niet zijn.
- 2A. Wilskrachtstrategieën worden door studenten die door middel van een weblog sociaal verbonden zijn met een zelf samengestelde kennisgroep vaker toegepast dan door studenten die dat niet zijn.
- 1B. De beoordeling van afstudeerscripties van studenten die door middel van een weblog sociaal verbonden zijn met een zelf samengestelde kennisgroep is hoger dan de beoordeling van afstudeerscripties van studenten die dat niet zijn.
- 2B. Studenten die door middel van een weblog sociaal verbonden zijn met een zelf samengestelde kennisgroep ronden hun afstudeerscriptie sneller af dan studenten die dat niet zijn.”
Meer informatie over het maken van een blog en het gebruik van RSS en Google Reader is te vinden op enkele blogberichten op deze weblog.
Er is voor de studenten een speciale helpdesk blog gemaakt met betrekking tot dit onderwerp.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten