De Branink is een Daltonschool. Op deze school lopen drie 3e jaars studenten van Iselinge Hogeschool werkplekstage. De vorm van deze werkplekstage is hetzelfde als op SBO Diekmaat waar ik vorige week dinsdag ben geweest.
Twee studenten verdiepen zich in het schoolontwikkelthema “hoogbegaafdheid”. De andere studente (Laura) houdt zich bezig met het schoolontwikkelthema “digitale schoolborden”. Laura, haar begeleidster Ilonka en ik hebben een gesprek gehad over de voortgang van dit schoolontwikkelthema.
De volgende zaken staan centraal:
- Kaarten digiborden op 3 niveau’s (beginner, gevorderde en expert)
- Meer dan een knoppencursus
- Gericht op implementatie in de klas
- Meerwaarde van digiborden benutten
- Afsluitende interactieve cursusmiddag voor de teamleden
Laura heeft inmiddels al vooronderzoek gedaan naar de manier van werken op De Branink en de mogelijkheden van het gebruik van digiborden in het basisonderwijs, een enquête afgenomen en een start gemaakt met de differentiatiekaarten. Ze zal mede met behulp van de kijkwijzer digitale schoolborden gerichte observaties uitvoeren op De Branink en op een andere Daltonschool. Het geheel zal in mei 2009 uitmonden in een dynamisch verslag op de digitale opleidingsschool en een afsluitende interactieve cursusmiddag voor de teamleden.
Een missie van De Branink is: “Wij blijven onszelf veranderen”. Dit sluit prima aan bij het werkplekleren van onze 3e jaars studenten: het werken aan een schoolontwikkelthema. Eén van de zaken waar De Branink komend schooljaar misschien mee aan het werk wil is “Mediawijsheid”. In dat geval zou dat eventueel een mooie mogelijkheid zijn voor onze nieuwe 3e jaars werkplekstudenten of voor onze nieuwe 4e jaars studenten die kiezen voor de minor “Mediawijsheid”.
Wellicht dat Laura iets heeft aan de scriptie van David Stranders? Zie http://www.scribd.com/doc/2838900/Het-Digitaal-Schoolbord-David-Stranders
BeantwoordenVerwijderenOf wellicht wisten jullie dat al?
Leuk blog overigens, alleen een beetje roze. :-)