donderdag 12 maart 2009

Experiment opzetten eigen Ning netwerk

Een Ning netwerk is een sociaal netwerk. Je kunt lid worden van bestaande Ning netwerken over allerlei onderwerpen, maar je kunt ook een eigen Ning netwerk opzetten. Ik was al lid van een Ning netwerk, maar nu ga ik een eigen Ning netwerk opzetten. Het zal een Mediawijsheid Ning netwerk worden. Ik wil er in de eerste instantie een besloten netwerk van maken, zodat niet iedereen er op kan komen, maar alleen genodigden of degenen die zich aanmelden om lid te worden. Ik zal dit Ning netwerk in de eerste instantie vooral gebruiken in lessen als voorbeeld netwerk, maar ik sluit niet uit dat het over een tijdje een inhoudelijk gevuld netwerk gaat worden.

Via de Ning website klik ik op “Create your own social network”. Het onderwerp wordt Mediawijsheid en de link is http://lizettedeman.ning.com/ . Vervolgens ga ik de settings aanpassen zoals de look and feel en privacy (mijn keuze nu is private en iedereen kan “sign uppen” na mijn toestemming). Via Manage verschijnt een scherm met allerlei mogelijkheden, dit lijkt wel heel erg op het Manage scherm van Wikispaces, dat kan geen toeval zijn. Via de homepage kan ik gemakkelijk rss feeds van websites te tonen, foto’s uploaden, video’s uploaden of embedden vanaf bijvoorbeeld Youtube of School TV beeldbank, een forum opstarten en members uitnodigen. De namen van de tabbladen kan ik ook aanpassen. Via Manage - Onderdelen kan ik allerlei onderdelen toevoegen zoals chat, gebeurtenissen, notities e.d.

Hieronder staan drie korte videofilmpjes waarin wordt uitgelegd hoe je een eigen Ning netwerk kunt opzetten:







Tot slot 7 things you should know about... http://net.educause.edu/ir/library/pdf/ELI7036.pdf

2 opmerkingen:

  1. Ik overweeg om een Ningnetwerk in te richten voor een van de thema's van de academische pabo (bv thinking skills) voor studenten, docenten én leerkrachten van de deelnemende scholen. Moeten we het eens over hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. http://theningmistress.ning.com nieuwe website speciaal voor ning-ers heb je hulp nodig, vraag het dan hier!

    BeantwoordenVerwijderen