zaterdag 7 maart 2009

Wiki time!

Het is weer weekend, dus tijd voor een wiki experiment. Binnenkort geef ik een workshop over het gebruik en de meerwaarde van enkele web 2.0 toepassingen in het (basis)onderwijs en dan mogen natuurlijk ook de wiki’s niet ontbreken. In dit blogbericht beschrijf ik hoe ik te werk ben gegaan bij het maken van een testwiki.

Met behulp van de website http://www.wikispaces.com/ heb ik een gratis wiki gebouwd. Het is geworden http://lizettedeman.wikispaces.com/.

In het onderstaande filmpje van Common Craft Wikis in plain English wordt het nut van een wiki uitgelegd.


Daarnaast had ik veel aan de uitlegfilmpjes op de website Wikispaces die te vinden zijn op http://www.wikispaces.com/site/tour#myspace . Ik heb nog geen echt goede handleiding gevonden, maar met behulp van de bovenstaande filmpjes lukt het eigenlijk prima.

Mijn eigen nieuwe testwiki heb ik voorzien van een eigen look en feel. De mogelijkheden hiervoor vind ik nog wel wat beperkt bij deze gratis wiki, maar ja, het is gratis. Verder heb ik enkele pagina’s aangemaakt, plaatjes en documenten ingevoegd en een discussie gestart.
Ik heb ervoor gekozen om mijn wiki deels besloten te maken: iedereen mag kijken, maar meeschrijven mag iemand alleen nadat ik toestemming heb gegeven. Deze lees- en schrijfrechten kun je zelf instellen.

Op Kennisnet is een folder over het gebruik van wiki’s in het basisonderwijs te vinden. Op de website Digitale Didactiek is ook informatie vinden over wiki's en weblogs in het onderwijs.
Ik ben tot nu toe wel enthousiast over Wikispaces: het is heel eenvoudig en leuk om een wiki te maken en er zijn zeker situaties te bedenken waarbij het zinvol worden ingezet in het (basis)onderwijs. Binnenkort maar eens verder brainstormen en uitproberen met collega’s en studenten.

Volgend weekend misschien Ning time...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten