dinsdag 10 maart 2009

Experimenteren met The Flip - VIB

Sinds kort volg ik de cursus VIB (video interactie begeleiding). Deze cursus gaat ongeveer 1,5 jaar duren en het doel is het begeleiden van studenten en leerkrachten met behulp van videobeelden. Bij deze vorm van coaching zijn enkele zaken belangrijk:


  • Hulpvraag van de gecoachte

  • Uitgaan van de kracht van de gecoachte

  • Basiscommunicatie

  • Micro-analyse

  • Interactie, klassenmanagement en didactiek

Ik heb 2 videocamera’s tot mijn beschikking: een JVC videocamera en The Flip videocamera. Ik verwacht dat de JVC camera meer geschikt zal zijn in klassensituaties (meer zoom mogelijkheden en beter geluid) en The Flip vooral in 1 op 1 settings, dus bij het filmen van intakegesprekken en nagesprekken tussen de gecoachte en mij. Dit is een verwachting en door middel van een aantal experimenten hoop ik uiteindelijk de beste oplossing bij een specifieke situatie te vinden.

Gisteren ben ik begonnen met het Flip-experiment. Ik heb eerst tijdens de VIB training een gesprek tussen 2 collega VIB cursisten opgenomen. Daarna heb ik een student de start van een les van mij laten opnemen met The Flip. De werking van The Flip is erg eenvoudig, dus ik hoefde de werking niet uit te leggen. Omdat ik zonder verdere uitleg alleen de opdracht gaf om te filmen, was het eindresultaat bijzonder: extreme close-ups van enkele medestudenten, mijn beeld stond halverweg de instructie ineens ondersteboven en enkeletussentijdse aburpte camerabewegingen waren het resultaat. Al met al is het een dynamisch filmpje geworden, waar door middel van micro-ananlyse interessante zaken te ontdekken zijn.

Ik liep tegen enkele problemen aan:

  • Op een computer werkte het beeld wel, maar het geluid niet in de VLC player, maar weer wel in Mediaplayer.

  • Het filmpje kon ik wel bewerken met de software van the Flip zelf, maar wanneer ik het filmpje in Windows Moviemaker plaatste, kreeg ik wel geluid maar geen beeld. Door middel van het installeren van bepaalde codecs is dit opgelost.

Conclusies tot nu toe:

  • De kwaliteit van het beeld en geluid van de filmpjes gemaakt met The Flip valt niet tegen

  • The Flip is laagdrempelig in het gebruik.

  • Voor het afspelen en bewerken is het handig om een eigen laptop te hebben waarop de juiste programma’s en codecs te vinden zijn.

  • Dit Flip experiment is nog niet afgelopen....

N.B.: Ik zoek nog enkele studenten en/of collega’s en/of leerkrachten om binnenkort en na de zomervakantie een VIB traject te starten. Uiteraard hebben we dan eerst een intakegesprek. Heb je interesse, laat het dan gerust weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten