maandag 16 maart 2009

Uitproberen Ebookreader

Al enige tijd ligt er een (gekregen) Ebookreader in de kast. Het wordt nu wel eens tijd om de mogelijkheden te ontdekken . Het is een Sony portable reader system 505 (299 dollar). Inmiddels is er ook al een Sony PRS - 700 op de markt (399 dollar). Andere Ebookreaders zijn bijvoorbeeld de Kindle 1.0 en 2.0 van Amazon (nog niet verkrijgbaar in Europa), Bebook (285 euro) en de iLiad reader van het Nederlandse bedrijf iRex.

Vincent Everts heeft het onderstaande filmpje gemaakt waarin hij enkele Ebookreaders vergelijkt in het bericht Kindle 2.0 uitpakfeestje. 2009 het jaar van de Ebooks.


Mijn Ebookreader ziet er goed uit, is licht en de Ebooks zijn duidelijk leesbaar. Het apparaat is makkelijk te bedienen en werkt redelijk intuitief . Standaard staan er al enkele Engelstalige boeken op, zoals Wuthering heights van Emily Bronte en Anna Karenina van Leo Tolstoy. Ik kan er ook documenten op bekijken, onder andere Word en pdf . Deze documenten kan ik op het apparaat plaatsen via het programma Ebook Library van Sony. Inmiddels is ook het programma Digital Editions van Adobe op mijn computer geinstalleerd. Met Digital Editions kun je gemakkelijk beveiligde e-books tussen meerdere computers en mobiele apparaten uitwisselen. Om deze functies te kunnen gebruiken, moet je elk apparaat met jouw Adobe-id autoriseren. Verder kan ik foto’s op mijn Ebookreader plaatsen en audio beluisteren.

Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar Nederlandstalige boeken, zodat ik op vakantie niet meer vele dikke boeken mee hoef te slepen, maar slechts mijn Ebookreader.
Problemen:

  • De prijs van de boeken vind ik nog erg hoog. Ik vond een boek op http://www.ebook.nl/store/hetdiner-p-74459.html. Normaal kost dat papieren boek 19,95 en dit Ebook kost 15,95, dat valt tegen.
  • Dan komt al gauw de vraag: waar vind ik Nederlandstalige (en Engelstalige) Ebooks die aanzienlijk goedkoper zijn of wellicht zelfs (legaal?) gratis te downloaden zijn.
  • Volgende probleem: De Ebookreader die ik heb kan helaas het formaat dat http://www.ebook.nl/ aanbiedt (MobiPocket) niet lezen. De Sony Ebookreader leest het ePub en pdf formaat.

Bij het bekijken van informatie over verschillende Ebookreaders kom ik er al gauw achter dat mijn Ebookreader een aantal zaken mist die wellicht handig kunnen zijn, onder andere:

  • Mogelijkheid om aantekeningen te maken
  • MobiPocket Reader
  • Voorleesfunctie
  • Touchscreen
  • Wifi

Ik zie wel mogelijkheden voor het gebruik van een Ebookreader door studenten. Studenten maken steeds meer gebruik van digitale content waaronder complete boeken en het langdurig lezen vanaf een beeldscherm wordt veelal niet als prettig ervaren. Lange teksten lezen vanaf een Ebookreader is prettiger. De ebookreader is ook een stuk minder zwaar. De kosten zullen dan wel eerst omlaag moeten.
Wanneer zal de boekenkast definitief verdwenen zijn? Dat zou ik toch wel jammer vinden, want ik ben gek op boeken en boekenkasten...

Update: gebruik eReader Open Universiteit:

2 opmerkingen:

  1. Binnen het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma is er vorig jaar onderzoek gedaan naar de geschiktheid van e-readers voor het onderwijs. Er is onderzoek gedaan naar welke readers die nu op de markt zijn het meest geschikt zijn voor het onderwijs, en twee instellingen hebben readers in de praktijk getest.

    De resultaten van het project zijn hier te vinden:
    http://www.surfnetkennisnetproject.nl/innovatie/epaper

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zojuist heeft Bill McCoy van Adobe gemeld dat er 500.000 boeken beschikbaar komen in EPUB:

    Bill schrijft: "Google already offers free online viewing and PDF downloads of the public domain books they've scanned: the real news here is that these ebooks (over 500,000 of them) will be made available as EPUB downloads."

    Link: http://blogs.adobe.com/billmccoy/2009/03/500000_free_goo.html

    BeantwoordenVerwijderen