vrijdag 27 maart 2009

Mediawijsheid thema-ochtend 2e jaars

Vandaag vond de thema-ochtend mediawijsheid plaats op Iselinge voor alle 2e jaars voltijd studenten. De gezamenlijke start vond plaats in de hoorcollegzaal. Collega Jorik gaf een presentatie (uiteraard met filmpjes en interactie) over Mediawijsheid: over kansen en risico’s voor leerlingen en over de rol van de leerkracht.
Daarna gingen de studenten (onder leiding van studente (Esther) die de minor mediawijsheid volgt, 3 andere docenten en mij) zelf aan de gang met een workshop naar keuze:
  1. Mediamovies
    Korte en krachtige filmpjes maken die uitleggen wat bijvoorbeeld privacy op Internet is, of hoe je reclame kunt herkennen. De MediaMovies van maximaal twee minuten zouden de opmaat kunnen zijn voor een les over mediawijsheid in de groepen zeven en acht op de basisschool.
  2. Media, Kunst & Manipulatie
    Foto's vertellen verhalen
    Fotografie is de waarheid een handje helpen
    Fotografie is illusie
    Een foto liegt altijd
  3. Cartoons en prentenboeken ontwerpen!
    Leer hoe je zelf een professioneel uitziende online strip, prentenboek of handleiding kunt maken voor je les. Met behulp van de websites Kerpoof en Calameo leer je binnen twee uur hoe dit werkt. Je maakt eerst een storyboard (verhaallijn) en vervolgens ontwerp je het online. In te zetten door de leerkracht of om zelf met de leerlingen te maken.
  4. Welkom bij ... Dingen! En Mediawijsheid en Web 2.0!
    Maak kennis met verschillende Web 2.0-toepassingen; wat je er persoonlijk mee kunt doen en hoe je het kunt toepassen in het basisonderwijs. Bijvoorbeeld in de groep waar je nu stage loopt. Je gaat op ontdekkingstocht in de wereld van Hyves, Youtube, Yurls, wiki’s, Ning en weblogs en spelen met afbeeldingen en favorieten.

Bij alle workshop stond mediawijsheid centraal: informatievaardigheden, mediavaardigheden en veiligheid.

De helft van de studenten koos voor de workshop cartoons en prentenboeken ontwerpen. Esther en ik hebben deze workshop met veel plezier gegeven. In een Kerpoof movie gemaakt door een groepje studenten kwamen we er bijvoorbeeld achter dat Prins Charming toch niet zo heel charmant was... We kwamen wel wat praktische problemen tegen bij het opslaan en uploaden, maar deze problemen konden gelukkig voor het geven van de eindpresentaties worden opgelost.
Voor de workshop ...dingen en web 2.0 kozen helaas slechts 3 studenten, terwijl studenten toch nog veel zouden kunnen leren over de mogelijkheden hiervan.

Aan het eind van de ochtend presenteerden de studenten in hun eigen klas de resultaten (mediamovies, fotocollages, Kerpoof movies en story’s, Calameo boekjes, educatieve Hyves, weblogs en Yurls) aan elkaar, zodat ze ook indrukken konden krijgen van de andere workshops. De resultaten waren creatief, verrassend en divers.

Een studente van de Masteropleiding Mediapedagogiek doet in opdracht van Kennisnet onderzoek naar het effect van medialessen in het Primair Onderwijs. Zij heeft meerdere studenten tijdens de workshops gevraagd om een scorelijst m.b.t. mediawijsheidcompetenties in te vullen. De resultaten krijgen we binnenkort.

Komend schooljaar zullen in totaal 12 lessen worden gegeven in de eerste 2 jaar van de opleiding. Deze lessen zullen steeds een onderdeel zijn van een grote opdracht/module, waarin allerlei vakinhouden en activiteiten een samenhangend geheel vormen. Binnen de academische pabo zal mediawijsheid een speciale plaats innemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten