zondag 5 april 2009

Webconference Adobe ConnectNow

Vandaag heb ik ConnectNow van Adobe uitgeprobeerd. ConnectNow is een gratis webconference tool waarmee je met maximaal 4 personen kunt deelnemen. Adobe Acrobat Professional (niet gratis) is bedoeld voor webconferencing met meer dan 4 personen en kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor trainingsdoeleinden online. Ook binnen Surfgroepen wordt hier gebruik van gemaakt. SURFgroepen is een online samenwerkingsomgeving voor alle medewerkers en studenten van bij SURFnet aangesloten instellingen. Externen kunnen als gast participeren. Om gebruik te kunnen van ConnectNow moet Flashplayer 10 geinstalleerd zijn.

Studenten van de academische pabo Iselinge Hogeschool gaan begin 2009-2010 digitaal op afstand communiceren met hun mentor, studieloopbaanbegeleider en stagebeheleider. Het oorspronkelijke idee was om dit via Skype te doen, maar ConnectNow biedt volgens mij meer samenwerkingsmogelijkheden.

Op de website van Adobe staat het volgende te lezen over ConnectNow:
“Adobe® ConnectNow verschaft u een veilige, persoonlijke onlinevergader- en samenwerkruimte waarin u via het web met collega's in real-time kunt afspreken en samenwerken. Dankzij ConnectNow kunt u uw computerscherm delen en er notities aan toevoegen, chatberichten verzenden en communiceren aan de hand van de geïntegreerde audio. Het is ook mogelijk live videobeelden uit te zenden, bestanden te delen, vergaderrnotities vast te leggen en de computer van een aanwezige te besturen.”

Hoe werkt het?

  • Ga naar Adobe ConnectNow via http://www.acrobat.com/.
  • Klik op “Begin” in het paarse schermpje.
  • Klik bij New to Acrobat.com? op “Sign Up!”. Je vraagt zo een gratis AdobeID aan.
  • Vul enkele gegevens in.
  • Je komt in jouw connectroom en je krijgt jouw url (webadres) te zien. In mijn geval is dat https://connectnow.acrobat.com/lizettedeman . Je kunt het webadres kopieren en via email invitations naar andere mensen (participants) sturen. De participant kan ook een gratis AdobeID aanvragen of de ruimte binnengaan als gast. De host (ik in dit geval) moet degene die wil deelnemen wel eerst accepteren, dus het is niet zo dat iedereen die het adres weet mijn connectroom kan betreden.

Zie ook de demo op de website van Adobe.

Ik had nog geen webcam aangesloten op deze computer. Ik had wel een Logitech webcam (met ingebouwde microfoon) liggen, maar daarvoor moest ik eerst de juiste drivers opzoeken op http://www.logitech.com/. Daarna kon ik de software downloaden en installeren.
Let op: bij veel webcams moet je eerst de drivers installeren, voordat je de webcam aansluit op de USB poort. Doe je dit andersom, dan kan dat problemen veroorzaken.

Daarna kon het webconferencefeest beginnen. Ik heb mijn webadres gestuurd naar een particpant achter een computer die 3 meter verderop stond. Ik heb van alles uitgeprobeerd:

  • Verschillende rollen: host, participant, audience
  • Whiteboardfunctie
  • Desktop delen en de ander controle geven en nemen over de andere desktop
  • Grootte van de schermen aanpassen
  • Chatfunctie
  • Notitiefunctie
  • Documenten uploaden en delen
  • Communiceren met beeld en geluid

Ik ben enthousiast en kan niet wachten om hiermee aan de slag te gaan met studenten, mentoren studieloopbaanbegeleiders en stagebegeleiders. Uiteraard na een grondige check naar eventuele obstakels (bijvoorbeeld beveiligingsdrempels) bij het gebruik binnen Iselinge en de scholen.

8 opmerkingen:

  1. Lizette,

    Misschien binnenkort een keer een demootje verzorgen binnen de acpabo-schrijfgroep? Verder lijkt me nodig dat we alle voorwaardelijke zaken even op een rij krijgen: wat moet aangeschaft worden, wat moet geinstrueerd worden enz. Misschien een idee om in het docententeam te oefenen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Lizette,
    Ben bezig met een onderzoekje voor mijn opleiding,multimedia, Roc van Twente,om telefonisch vergaderen in praktijk te brengen en heb connectNow als een van de instrumenten naast Skype om dit te verwezenlijken. connectNow lijkt mij ook beter en handiger in gebruik maar het aantal dln ers is zo beperkt,hoe heb je dat opgelost?
    Met vr gr,
    Nico Kanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Nico,
    We werken hierbij met kleine groepjes, dus dat is geen probleem. Wil je met grotere groepen werken, dan kun je overstappen op het betaalde Adobe Acrobat Connect Pro, zie http://www.adobe.com/acom/connectnow/. Volgens mij kan dit ook via Surf geregeld worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo
    Lizette,dank voor je reactie,ik weet van Connect Pro maar of het via
    Surf geregeld kan worden kan ik nu even niet zien. Wil je niet opzadelen met
    werk maar kun je ook iets vertellen over je ervaringen met
    Skype(gebruik je ook dacht ik) en ConnectNow? Begrijp ook dat je daar
    geen zin/tijd voor hebt maar zou het wel zeer waarderen,
    gr,
    Nico

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Nico,
    ConnectNow biedt meer mogelijkheden dan Skype o.a.:
    * Desktop delen en de ander controle geven en nemen over de andere desktop
    * Verschillende rollen: host, participant, audience
    * Whiteboardfunctie
    * Grootte van de schermen aanpassen
    * Chatfunctie
    * Notitiefunctie
    * Documenten uploaden en delen
    * Communiceren met beeld en geluid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Lizette,die verschillen ken ik wel, heb ik zelf wel onderzocht maar waar ik benieuwd naar ben hoe het bij jullie op school in de praktijk werkt, wat zijn de reacties van de mensen die er mee te maken hebben, wordt het gemakkelijk gedaan of kiezen mensen toch voor de vertrouwde comm middelen. In het bedrijfsleven worden deze methoden veel gebruikt maar in het onderwijs ben ik het nog niet veel tegengekomen, jij bent de eerste, vandaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. We hebben tot op heden alleen de werking getest op Iselinge. De bedoeling is dat mijn collega er dit jaar met studenten mee aan het werk gaat. We wilden eerst met Skype gaan werken, maar omdat ConnectNow meer mogelijkheden biedt, willen we dat gaan proberen. Volgens mij heeft het alleen een meerwaarde wanneer de instructie vooraf duidelijk is en de mogelijkheden ook daadwerkelijk door studenten en begeleiders (op afstand) worden benut. Ik heb het al wel in werking gezien in het bedrijfsleven en dat gaat goed. Zodra we er daadwerkelijk met studenten mee werken, zal ik er zeker weer over bloggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. zal je blog in de gaten houden en kijken wat het oplevert.Succes ermee en dank voor je tijd/reactie

    BeantwoordenVerwijderen